Gimnazjum im. Gen. Kazimierza Sosnkowskiego w Opalenicy

20 czerwca 2018 08:42 | Aktualności

WYCIECZKA GIMNAZJALISTÓW NA PODLASIE (04.06. - 06.06.2018)

Z inicjatywy nauczyciela geografii -  pani Grażyny Trzciołek młodzież gimnazjalna z klas IIa,  IIIa i IIIb wyjechała na wycieczkę edukacyjną, by poznać jeszcze jeden, niespenetrowany dotąd zakątek Polski – Podlasie. Młodzież wyruszyła w podróż pod opieką pani Elżbiety Zdrojowej-Krawiec, pani Małgorzaty Poznańskiej, pani Katarzyny Król i pani Grażyny Trzciołek – kierownika wycieczki. Już pierwszy dzień dostarczył wielu niezapomnianych wrażeń. Obejrzeliśmy z bliska najstarszy zespół miejski historycznego Podlasia, znajdujący się w Tykocinie – kościół pw. Św. Trójcy, pomnik Orła Białego oraz pomnik Stefana Czarnieckiego z 1763 roku. Niewątpliwie największe wrażenie wywarła na uczestnikach wycieczki barokowa synagoga z 1642 roku, druga co do wielkości w Polsce. Mieliśmy niespotykaną okazję obejrzeć nie tylko  sam budynek, ale również zobaczyć i wysłuchać autentycznej  modlitwy żydowskiej nad zwojem Tory, ponieważ tykocińską synagogę odwiedzała równocześnie z nami grupa turystów z Izraela. Pobyt w Muzeum Kultury Żydowskiej, które zaimponowało nam liczbą i różnorodnością zgromadzonych judaików, pomógł niewątpliwie w zrozumieniu bogatych i jednocześnie bardzo tragicznych losów diaspory żydowskiej na Podlasiu, która eksterminowana została w wyniku holocaustu. Tego dnia zwiedziliśmy jeszcze rekonstruowany współcześnie XV-wieczny zamek pochodzący z czasów Zygmunta Augusta. Pełen wrażeń dzień zakończył spacer po Białymstoku – mieście katedry, kościołów, starych i współczesnych cerkwi oraz pięknego, barokowego pałacu z czasów hetmana Jana Klemensa Branickiego. Drugi dzień pobytu na Podlasiu również przebiegał pod znakiem obcowania z wielokulturowością i bogactwem materialno-duchowym regionu. Kolejne poznane  miejscowości, które wyznaczyły naszą podróż to Supraśl, Sokółka, Bohoniki, Kruszyniany i Krynki. W Supraślu  zwiedzaliśmy dostojną cerkiew obronną pw. Zwiastowania NPM, zburzoną podczas wojny i obecnie odbudowywaną, mieszczącą Muzeum Ikon, które zachwyciło nas nie tylko samymi świętymi malowidłami, ale również niezwykłym, nowoczesnym sposobem ich przedstawienia, nawiązującym do klimatu monastyru. Z kolei w Bohonikach i Kruszynianach zasmakowaliśmy orientalnej kultury, religii i kuchni… Zwiedziliśmy meczety, po których oprowadzali nas polscy Tatarzy i w barwny sposób opowiadali o historii i współczesności poznawanych przez nas miejsc, a także tatarski Mizar-cmentarz z najstarszym nagrobkiem pochodzącym z 1796 roku. Była to niezwykła lekcja tolerancji i otwartości, która udowodniła, że różne religie i kultury mogą ze sobą nie tylko współistnieć, ale również wpływać na siebie, wzajemnie się wzbogacając. Trzeci, ostatni dzień naszej podlaskiej eskapady, przebiegał pod znakiem poznania Twierdzy Osowiec, po której w niekonwencjonalny sposób oprowadzał znany przewodnik - Mirosław Worona, oraz Biebrzańskiego Parku Narodowego – ścieżki edukacyjnej TOE „Kładka”. Pod naszymi stopami charakterystycznie uginał się teren bagienno-torfowy, zakwitała owadożerna rosiczka i zieleniły się połacie chronionych widłaków. Po tym niezwykłym miejscu oprowadzały nas miejscowe przewodniczki – tzw. „Wiedźmy Biebrzańskie”, które hojnie dzieliły się swoją wiedzą przyrodniczą. Pełni niezapomnianych wrażeń, pozytywnych emocji i z piosenką na ustach, wróciliśmy do Opalenicy. Trzy intensywnie przeżyte dni na pewno długo pozostaną z nami, gdyż wielokulturowe Podlasie skradło nasze serca…